DigiSeč 2023 prakticky

Sdílení digitálního know-how, ukázkových hodin či potkávání se s kolegy.
DigiSeč letos přitáhla oceňované kantory i studenty učitelství

Stejně jako každý rok se staly Železné hory na podzim centrem moderního vzdělávání učitelů. Na dvoudenní konferenci DigiSeč přijeli nejen ostřílení matadoři, kteří předávali zkušenosti o digitálních technologiích svým kolegům například v dílně médií, ale i teprve začínající učitelé. A řeč přišla i na boj s dezinformacemi v mediálním prostoru.

„Vždy beru za úspěch, když mi to v hlavě vyvolá řadu otázek a můžu o věcech přemýšlet jinak. A co jsem chtěl a očekával, to konference splnila,“ usmíval se po workshopu Rozvoj digitální kompetence v matematice finalista Global Teacher Prize 2021 ze Základní školy Litomyšl Jan Coufal.

Letos zažil DigiSeč v roli účastníka a mimo jiné ocenil možnost setkání se známými tvářemi nebo to, že mohl načerpat nové nápady. „Je obohacující vidět, že lektoři myslí úplně jinak. Takže pak přemýšlím, že by ty metody šlo použít takto nebo ještě trochu jiným způsobem,“ popsal s tím, že nyní přemýšlí nad prací s emocemi a dobrým laděním.

„Jsem takový ten rebel v zadní lavici, takže je pro mě přínosné dostat se ve třídě na druhou stranu – od tabule do lavice,“ vysvětloval Coufal, který na workshopu skutečně seděl úplně vzadu. „Člověk si uvědomí, jak mě žáci vnímají, když jen stojím před katedrou nebo před ní chodím.“ 

Coufal ale nebyl jediným zástupcem mezinárodní ceny Global Teacher Prize. Letošní sečská lektorka Štěpánka Baierlová v covidovém roce 2020 obsadila druhé místo. Na konferenci přednášela o digitálních kompetencích v matematice, zabrousila ale i do světa médií. „Jak jste nyní ve skupinkách, rozdělíte si několik rolí. Jeden z vás bude content provider, tedy obsahář.“ Dále tady máme pozici grafika, DTP operátora a korektora. Společně budete vytvářet obsah jako mí žáci v hodinách nebo novináři v redakci,“ sdělila účastníkům svého bloku poté, co společně zopakovali typografická pravidla, která mohou učitelé s dětmi projít v hodině. 

Výzkumnice z Univerzity Karlovy v oblasti výuky digitálních technologií na 1. stupni základních škol, Anna Drobná, kantorům představila Datovou Lhotu. Na seriálu pro Českou televizi se sama navíc podílela. Kateřina Müllerová, učitelka ze Základní školy Lesní v Liberci a zároveň spolupracovnice Národního pedagogického institutu (NPI), kolegům ukázala, jak jí ve výuce pomáhají QR kódy. Posluchačům svého workshopu ukázala kromě praktického využití i tipy, jak si je vytvořit.

Místa na konferenci byla hned obsazena 

I přes řadu zajímavých vzdělávacích workshopů měli učitelé čas na neformální setkávání. Například během přestávek na kávu, u jídla nebo po skončení programu daného dne. Řešili spolu nejen situaci ohledně financování školství nebo novinky ze svých škol, debatovali i o programu Seče. „My to s kolegyní stihli, ale ředitel vedlejší školy takové štěstí už neměl,“ vyprávěl jeden z ředitelů svému známému, zatímco si o pauze nabíral občerstvení.

Zato Karolína Chodurová z Ostravy se na konferenci dostala i s kolegyněmi a ředitelem. Dvoudenní neformální školení je pro ni přínosné nejen ve výuce, ale hlavně i na univerzitě. Přestože už učí, stále ještě totiž studuje Ostravskou univerzitu. „Učím matematiku a informatiku, takže jsem využila možnost a navštívila workshopy s touto tematikou. Ráda bych přijela i příští rok, protože kromě sbírání inspirace od zajímavých lidí zde může člověk potkat i další lidi z praxe a řešit s nimi svoji práci,“ líbilo se Chodurové. 

„Vzdělání je společné jmění, které máme a vzájemně ho obohacujeme. Technologie proráží do různých částí života a využívají se k dobrým i špatným věcem. Zabývejme se technologiemi a veďme žáky, k čemu a proč se používají,“ prosila pedagogy Daniela Růžičková, která v NPI působí jako garantka vzdělávací oblasti informatiky. 
V plenární části, která se věnovala dezinformacím v mediálním prostoru a tomu, jak s nimi bojovat, promluvili ti nejpovolanější, jako například investigativní novinář Respektu Jaroslav Spurný. „Dnes již nejde vždy pracovat se třemi zdroji, mnohdy se používají dva silné. Ale například ve válce máte mnohdy jenom jeden zdroj,“ zmínil zkušený žurnalista. K tématu vystoupil i plukovník Ivo Zelinka, který od letošního června stojí v čele Skupiny kybernetických a informačních sil Armády České republiky. Ten na učitele apeloval, aby se nebáli s dětmi řešit aktuální témata, aby si je děti nenechávaly jenom na přestávky.

„Když jsem byl na gymnáziu, chtěl jsem, abychom se v hodinách bavili o tom, co se děje ve společnosti. Nechtěli jsme to řešit jenom o přestávce. Učitel by měl využít příležitost, která se mu tím nabízí,“ řekl. 

Připravil: Tomáš Matoušek

Nabídka kurzů a podpory: https://revize.edu.cz/nabidka-podpory-a-kurzu